torsdag 13 februari 2014

Avrättning en 1,5 åring i Danmark..

Det var många som var upprörda hur man kan avrätta en försvarslös baby-giraff. Många protesterade, själv visste jag inte om det förrän det var försent. Hade jag vetat det så hade jag åkt dit och försökt stoppa det! En extra rysning jag fick var då VD:n för parkens försvar: "Den hade ingen genetisk värdefullhet" Detta uttalande har jag hört förr då från 40-talets nazism. Att vissa människor pga. av sin genetik eller ras inte är lika värdefulla verkar vara tidlöst försvarbart. Jag tror att den som inte kan förstå att synen på djurs rättigheter är synonyma med mänskliga rättigheter är naiv. Genom att behandla en viss population som objekt medför spridningseffekter. Kan man göra djuren illa genom att avrätta dem så kan även människor avhumaniseras och då blir plötsligt folkmord inte lika omöjligt. Många gånger hör man uttalande från krigshärjade områden att "de andra är som djur" Vilket innebär att "de andra" inte har något livs-värde..Hur ska man motverka destruktiva och morbida handlingar? Spridningseffekter verkar dock åt två håll och det är där möjligheten finns. Ju mer upplysta människor blir att alla levande varelser är lika värdefulla desto bättre tar vi hand om varandra för att motverkar avrättningar av oskyldiga och försvarslösa individer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.